Monday, October 10, 2011

Moderspassion

Utläst 111009: Moderspassion av Majgull Axelsson

Axelsson är en av mina favoritförfattare och har skrivit bland andra Aprilhäxan, Slumpvandring och Rosario är död. Hon har ett språk som tilltalar mig; det är målande men inte alltför komplicerat. Jag är vanligtvis inte särskilt förtjust i övernaturliga inslag men i Axelssons böcker fungerar det. I den här boken dyker det upp en kopparängel som bara Minna kan se och den passar så bra in i berättelsen att jag inte ifrågasätter den.

Det är storm och regn i Arvika och med ovädret följer en allvarlig översvämning som gör att människor söker skydd hos Minna på vägkrogen Sallys café och restaurang som ligger på en höjd dit vattnet ännu inte nått.

Minna har ljugit för sig själv i över ett år för sanningen är för grym att acceptera. Anette som jobbar i köket måste ständigt vara beredd på att åka hem för att ta hand om sin alkoholiserade man. Ritva har ett vikariat på lokaltidningen och letar efter det optimala scoopet som kan ge henne en fast tjänst. Marguerite är en före detta skådespelare som tillsammans med sin dryge man varit och hälsat på sonen som bor i ett religiöst kollektiv. Tyrone är pensionerad men har kallats in till räddningstjänsten för att hjälpa till att bärga människor som fastnat i översvämningen. Det är många spännande livsöden som målas upp.

2 comments:

klok som en bok said...

Har aldrig läst något av Majgull Axelsson så det är kanske på tiden...

Ylva said...

Klok. Jag tycker verkligen att du ska läsa Aprilhäxan, till att börja med!