Sunday, July 03, 2011

När jag lät dig gå

Utläst 110701: När jag lät dig gå av Gayle Forman

Först vill jag varna för att det är hemskt svårt att beskriva den här boken utan att förstöra för dem som tänkt läsa den förra boken Om jag stannar. I Om jag stannar är det Mia som kämpar efter en trafikolycka där hennes familj dött och hon måste bestämma sig för om det är värt att leva vidare utan dem. Den nya boken När jag lät dig gå är berättad ur före detta pojkvännen Adams vinkel. Jag tyckte väldigt mycket om Om jag stannar och den här är nästan lika bra. Det är ungdomsböcker och om det skrämmer bort vuxna läsare så vill jag säga att de är precis lika allvarliga och viktiga som vuxenromaner kan vara!

För tre år sedan var Mia med om den hemska bilolyckan som tog hela hennes familj. Hon blev själv svårt skadad men valde att överleva. Men hon lämnade pojkvännen Adam utan någon förklaring och han har gått sedan dess och undrat vad som hände. Mia är känd cellist och Adam har slagit igenom som rockstjärna med sitt band Shooting Star. Skivan som gjorde dem stora bygger på svarta texter om hur hans tillvaro förstördes när Mia försvann ur hans liv. En kväll när han är med gruppen i New York ser han att Mia ska hålla konsert där och äntligen får han träffa henne igen och tala ut om allt som hänt sedan de skildes åt.

No comments: