Monday, May 16, 2011

På vinst och förlust

Utläst 110514: På vinst och förlust av David Nicholls

Jag tyckte jättemycket om Nicholls En dag och såg att vi har en till bok av honom på skolbiblioteket. Det är en bok som jag har stått och hållit i flera gånger och funderat på att låna utan att koppla att det är samme David. Huvudpersonen Brian kommer från Southend i England där min mans mormor bor och jag tycker det är kul att läsa om platser jag varit på. Nu utspelas i och för sig större delen i en onamnad universitetsstad, men i alla fall. Boken är rolig även fast det mesta går åt skogen.

Brian börjar på universitetet och studerar engelsk litteratur. Han är fruktansvärt finnig och inte särskilt van vid tjejer. När vackra och perfekta Alice uppenbarar sig blir han galet förälskad och gör alla möjliga desperata försök att få henne. De kommer med i samma lag till frågesportprogrammet University Challenge. Egentligen är Brian bara reserv, men så händer det; en av de andra får gulsot och kan inte vara med.

No comments: