Monday, May 02, 2011

Du visste aldrig att jag fanns

Utläst 110430: Du visste aldrig att jag fanns av Maggie O´Farrell

Jag har inte läst något av O´Farrell förut men nu har jag lust att läsa Bara Alice som är hennes debut. Den här boken har en vacker framsida, men den är tyvärr lite vilseledande för det leder tankarna till romantik som det inte är så mycket av. Det tog ett tag innan jag förstod mig på återblickarna och vem som mindes vad, men sedan tyckte jag att de var ett starkt inslag i boken.

Iris har en butik med exklusiva secondhandkläder och en gift älskare. En dag ringer telefonen och en främmande röst meddelar att hon är närmaste släkting till en Euphemia som behöver någonstans att bo när mentalsjukhuset där hon nu är ska läggas ned. Hon sägs vara en syster till Iris farmor, men Iris har aldrig hört att farmodern ska ha några syskon. När hon får veta att Euphemia, eller Esme som hon själv kallar sig, har suttit på hemmet i över sextio år undrar hon såklart vad det är för fel på henne, hon verkar ju helt klar.

No comments: