Monday, February 28, 2011

Om hjärtat ännu slår

Utläst 110218: Om hjärtat ännu slår av Aino Trosell

Jag brukar inte läsa deckare men mamma tipsar mig om böcker hon tror att jag ska tycka om och ofta har hon rätt. Trosell är skicklig på att skriva om både vardag och hemskheter så att jag vill läsa vidare. Det är också intressant för mig som bott i Malung att läsa om trakterna däromkring. Boken fick pris som bästa svenska kriminalroman år 2000 och är den första om Siv.

Siv lever ett tryggt liv ihop med maken Jan tills det visar sig att han träffar en annan. Samtidigt dör Sivs älskade moster och allt rasar ihop. Hon bestämmer sig för att flytta till moster Ingeborgs lilla stuga i Malung och börja ett nytt liv där. Tyvärr är allt inte så lugnt och fridfullt som hon trott. Efter en arbetsplatsolycka på garveriet där Siv fått jobb börjar hon undra om det verkligen var en olycka.

No comments: