Wednesday, January 05, 2011

Det var inte mitt fel!

Utläst 110105: Det var inte mitt fel! Om konsten att ta ansvar av Ann Heberlein.

Jag tyckte att Heberleins Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva var bra och gripande men lite väl självutlämnande. Jag ville inte att hon skulle berätta så mycket privat, med tanke på sin familj. Det problemet slipper jag i den här boken som är mera diskuterande och inte handlar om henne själv. Ann är doktor i etik och det märks att hon tänkt mycket på de här frågorna. Ändå är boken inte svårläst som en avhandling utan går att läsa för "vanliga" människor, är mycket intressant och tänkvärd!

Heberlein anser att det pågår en massflykt från ansvar idag. Det är samhällets, chefens, tobaksindustrins eller bankens fel att det blir som det blir. Att vara människa innebär inte bara rättigheter utan även skyldigheter och alla får göra val och ta ansvar för sina egna liv. Hon berättar om studenter som känt sig kränkta när de inte fått förväntade betyg på sina uppsatser, men menar att det inte är en rättighet att få VG utan något man ska förtjäna. På samma sätt som det inte är en rättighet att få drömjobbet; man kan inte "bara bli" advokat för att de har snygga kläder utan måste lägga ned hårt arbete.

No comments: