Saturday, December 25, 2010

Någon ser dig när du petar näsan

Utläst 101225: Någon ser dig när du petar näsan av Jan och Maria Berglin

Detta kanske inte räknas som bok utan mer seriealbum, men jag vill skriva några rader i alla fall. Mina föräldrar fick boken i julklapp och det är en perfekt ligga-på-soffan-på-juldagen-bok (med ena näven i Aladdinasken). Kanske fattar föräldrarna en del strippar bättre än vad jag gör, men det finns tillräckligt mycket för att roa min ålderskategori 70-talisterna också. Det är svårt att göra serierna rättvisa här eftersom jag inte kan få med bilder, men här är några exempel på roliga rutor:

Man kan vänja sig...
...vid snön. Det är all längtan som gör ont. Gå rätt in i det vita och låt dig besegras.

"Alla tacklar det på olika sätt. Jarksjö vägrar att gå ut mer, och Svanelund där borta har gått på yoga. Du vet "andas in genom ena näsborren och ut genom den andra"."

"Hörde du om fru Pettersblad? Det sista hon sa var att hon skulle följa den vita kaninen"... Ingen har sett till henne se´n dess."

På kulturfronten intet nytt
På biblioteken slängs eller förpassas böckerna till magasinen. Resten vänder man framåt så att folk kan hitta dem. (Blindstyren!!)

"Ni har förvandlat mitt boktempel till ett tupperware-party!!"

"Ring Securitas! Det är Ingeborg Falk... Hon jobbade här förr."

No comments: