Monday, November 22, 2010

Tusen gånger starkare

Utläst 101121: Tusen gånger starkare av Christina Herrström

Jag läste den här när den var ny och blev lite besviken för jag tyckte om Herrströms TV-serie Ebba och Didrik och kände inte alls så mycket för den här historien. Nu läste jag om den för att vi ska ha den i läsecirkel. Här är min recension som fortfarande stämmer från min förra läsdagbok

http://www.freewebs.com/rosenylva/bcker.htm

Utläst 061215: Tusen gånger starkare av Christina Herrström

Herrström har tidigare skrivit böckerna om Ebba och Didrik samt Glappet som var populära TV-serier. Den här boken kan nog fungera som diskussionsunderlag på högstadiet/gymnasiet om mobbning. Tyvärr är den lite seg som roman betraktad. Det händer inte så mycket. Signe går i nian i en klass där tjejerna är närmast förtryckta av killarna som märks och är de som får höras. Ändå säger lärarna åt tjejerna att de måste ta mera plats. När Saga kommer till klassen förändras allt. Hon ställer inte upp på den ordning som råder i klassen. Jag har svårt att tro att elever i nian tänker så här. Nog för att jag var barnslig men i min klass var det då ingen som var så klok och verbal som i den här klassen.

No comments: