Monday, October 11, 2010

Min första världssensation

Utläst 101010: Min första världssensation av Annalena Hedman

Nu när jag jobbar på en grundskola passar jag på att låna barnböcker och det är jätteroligt! Den här boken skulle jag ha älskat när jag var tio år. Det är kul att den handlar om Norrland och att huvudpersonen är adopterad från Sri Lanka (trots att det bara nämns i en bisats).

Abbe (som egentligen heter Matilda Albertina)och hennes kompisar Antón och Nadja får en fantastisk idé; de ska se till så att det blir en världssensation i lilla Istermyrträsk. De går till biblioteket, där Abbes mormor jobbar, och tittar i alla gamla Guinness rekordbok de hittar för att se om det finns något rekord de kan slå. Nadja borde kunna slå rekord i att äta flest mums-mums på en minut.

No comments: