Monday, August 23, 2010

Justin Case

Utläst 100822: Justin Case av Meg Rosoff

Rosoff debuterade med Så har jag det nu som är en bra ungdomsbok och den här är ännu bättre, tycker jag. Det var bara slutet som gjorde mig lite besviken.

David är femton år och känner sig förföljd av ödet. För att försöka undvika de hemskheter som lurar på honom känner han sig tvungen att byta identitet. Han kallar sig Justin, byter klädstil, låtsas att han har en hund, slutar skolan och bestämmer sig för att bo på en flygplats. Inget hjälper, för ödet följer ständigt efter honom. Han blir kär i Agnes och tror att hon ska kunna rädda honom, men hon vill mest fotografera honom.

4 comments:

Hannele på Hisingen said...

inte lätt att rädda nån

Ylva said...

Inte lätt att undvika sitt öde heller. Stackars pojk!

Anonymous said...

Meg är min favoritförfattare. Och jag har lärt mig att vad man än väntar sig av hennes senaste bok, så handlar den om något annat. Tycker knappt man kan vänta sig ett normalt slut på Justin, och jag tyckte rätt bra om det. vet ju inte hur vissa av ordlekarna funkar på svenska. Har fått översättningen av Meg, men har inte läst den. På engelska gillar jag goat och coat förväxlingen.

Ylva said...

Goat och coat var ju inte med på svenska, men det hade jag nog gillat.