Monday, August 09, 2010

Hungerspelen

Utläst 100809: Hungerspelen av Suzanne Collins

Det här är en otäck ungdomsbok som jag kan rekommendera dem som vill ha äventyr. Själv är jag inte så mycket för framtidsvisioner och äckliga strider. Däremot blev jag fängslad av relationerna och huvudpersonen Katniss tankar. Boken är välskriven och spännande och jag läste ivrigt för att få veta upplösningen, men den är lite för läskig för mig och hade jag läst den som tonåring hade jag väl blivit helt förstörd...

I en framtid i landet Panem är Hungerspelen årets händelse. Två ungdomar från de tolv distrikten lottas att delta i de grymma spelen som går ut på att döda. Bara en överlever och vinner tävlingen. När Prim blir uttagen går hennes storasyster Katniss in och tar hennes plats. Till sin fördel är hon en duktig bågskytt efter att i många år tjuvagat för att inte familjen ska svälta men hur ska det räcka mot alla de andra spelarna?

No comments: