Monday, June 14, 2010

Resan som började med ett slut

Utläst 100612: Resan som började med ett slut av Zulmir Becevic´

Jag har varit lite nyfiken på Zulmir och köpte den här boken till skolan på bokmässan, men har inte lånat den förrän nu, när jag vet att han ska komma hit och föreläsa i höst. Jag hoppas att jag får vara med och lyssna på honom då, för han ska tydligen vara både rolig och ha ett viktigt budskap. Han är född 1982 och kom till Sverige som flykting från Bosnien tio år senare. Det här är hans första bok och den fungerar lika bra för ungdomar som för vuxna, tycker jag. Det är faktiskt en väldigt rolig bok, men med sorgliga inslag.

Nino och hans familj lämnar ett Bosnien i krig för att börja om i Sverige, där de har hört att flyktingar tas emot och får stanna kvar. Dock kan det ta ett år innan migrationsverket fattar ett beslut. Nino är tolv år när de kommer till flyktingförläggningen i Göteborg. Han får nya vänner i klassen för nybörjarsvenska och svenska tjejer är nyfikna på de nya ungdomarna, särskilt när de bildat gruppen Svarta skallar där Nino spelar gitarr. Men Nino och de andra killarna får kämpa mycket för att anpassa sig och bli accepterade i det nya landet. De gör en del dumma grejor som att slåss när de blir retade. Det handlar om heder.

No comments: