Monday, May 10, 2010

Mannen som älskade Yngve

Utläst 100508: Mannen som älskade Yngve av Tore Renberg

Jag blir nyfiken redan av titeln men har haft den här boken stående i hyllan i flera år. Den kom ut på norska 2003 och på svenska året efter. Nu finns den som förslag att ta hit på Bio Kontrast och jag har äntligen tagit mig för att läsa den. Författaren och huvudpersonen är födda 1972, två år äldre än mig, och det är mycket som påminner mig om min gymnasietid. Det är jättekul med musikreferenser som jag kan relatera till. Boken är både rolig och sorglig. Jag tycker mycket om meningar som: "Hur dåligt kan saker gå? Det kan gå ofattbart dåligt." Då blir jag verkligen tvungen att läsa vidare för att se vad som ska hända.

Jarle Klepp går andra året på gymnasiet i Stavanger 1990. Det var innan det hette EU, när prinsessan Diana fortfarande levde och ingen hade hört talas om bandet Nirvana. Jarles egen grupp heter Mathias Rust Band och de är inte särskilt bra men väldigt energiska. En dag börjar Yngve, en ny kille, på skolan och vänder upp och ned på Jarles värld. Han har sin flickvän Katrine som han älskar och har aldrig varit intresserad av killar, men det är något särskilt med Yngve.

No comments: