Friday, March 12, 2010

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Utläst 100311: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson

Det är väldigt sällan man träffar på en riktigt rolig bok och då blir glädjen desto större när man hittar en pärla som den här. "Den roligaste bok jag någonsin läst" enligt Lasse Berghagen på omslaget (också en person att citera). Särskilt kul för mig är också att den delvis utspelas i trakter som jag känner till kring Växjö.

Allan Karlsson fyller hundra år men har inte alls någon lust att bli firad på hemmet där han bor så han kliver ut genom fönstret i sitt rum. Han går till resecentrum för att ta första bästa buss bort, vart spelar ingen roll. Innan han försvinner med bussen har han råkat stjäla en väska av en yngling som bett honom vakta den medan han går på toaletten och som han inte vill vänta på när bussen ska gå. Väskan visar sig innehålla femtio miljoner kronor och snart tar ett kriminellt gäng upp jakten efter Allan och väskan. Man får dels följa Allan under en månad när han är på rymmen från hemmet och dels under tillbakablickar på hans händelserika liv där han träffat på såväl Mao som Stalin, Churchill och Truman. Galet, absurt och hysteriskt roligt!

4 comments:

klok som en bok said...

Den här har jag hört talas om! Låter väldigt kul:-)

Ylva said...

Läs den, läs den, läs den!

Boktokig Eva Boström said...

Den tyckte jag om! Det är en bok som jag har kvar i min bokhylla, för jag blir glad när jag ser den!

Ja, ibland kommer man verkligen i ett stim. Det är så härligt! Låter som du också är inne i ett bra stim!

Anonymous said...

Den är jag sugen på att läsa!