Thursday, January 08, 2009

Det dina ögon ser

Utläst 090108: Det dina ögon ser av Christina Wahldén

Jag har brukat gilla Wahldéns böcker tidigare. Kort kjol, Eskort och Ingen behöver veta är bra ungdomsböcker, men de senaste hon har skrivit känns inte lika övertygande. För bra för att dö och så nu Det dina ögon ser är i vissa avseenden för mycket. Jag blir tidigt mätt på det politiskt korrekta i en kvinnlig polis i burka (Zara Al-Said), en manlig skolsköterska, en kvinnlig rektor, tjejer på lastbilsgymnasium och en kvinnlig åklagare som dessutom heter Veronica Gonzales. Boken har ett viktigt debattämne med unga brottsoffer och hur det kan gå till i en domstol men slutar lite för enkelt.

Tess går lastbilsgymnasiet och är en av tre tjejer i klassen. Bea, en av de andra tjejerna blir tokig när hon får veta att hon inte är en av dem som blivit uttagen till praktik i Baskien. Hon misshandlar Tess svårt så hon hamnar på sjukhus. Den tredje tjejen i klassen, Molly, är i klassrummet och ser vad som händer, men hur mycket ska hon våga berätta för polisen? Bea är farlig och hennes kille Robin är också hotfull och står med sin bil utanför hennes hus ibland.

2 comments:

Anonymous said...

Gud vad du hinner läsa mycket! Själv håller jag fortfarande på med Norén och han lär inte bli klar inom den närmsta framtid. Underbar dock!

Ylva said...

Ja, jag jobbar på skolbibliotek och läser för nytta och nöje, bästa tänkbara! Norén tror jag inte jag orkar ge mig på...