Thursday, December 11, 2008

Min typ brorsa

Utläst 081211: Min typ brorsa av Johanna Lindbäck

Det är kul att läsa ungdomsböcker ibland och går ofta fort. Just den här boken har jag hållit på med länge eftersom jag läst den på jobbet och det är inte så ofta det är tillräckligt tyst för att få läsro. Jag tror att jag skulle ha gillat den på gymnasiet och jag tycker om den nu, för den känns realistisk och vardaglig men ändå intressant. Man vill ju veta hur det går för ett från början ofrivilligt syskonpar. Boken är skriven omväxlande ur Ninas och Daniels synvinkel.

Nina har tänkt fira nyår med kompisarna men så säger mamma att de ska åka till Luleå för att hälsa på en man hon träffat på nätet och hans två söner. Det är ingen drömsituation för Nina men hon tvingas att följa med och nyåret blir inte så illa som hon befarat. Sönerna Wille och Daniel visar sig vara riktigt trevliga. Kan man bli kär i sin låtsasbror? Om man bor ihop och går i samma klass? Hur ska det bli mellan Nina och Daniel?

No comments: