Friday, December 05, 2008

Den allvarsamma leken

Utläst 081201: Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg

Det här är en klassiker, en sådan där bok som man ska ha läst. Det trodde jag att jag hade gjort, men när jag sedan läste För Lydia, som Gun-Britt Sundström skrivit om samma personer men i en annan tid och ur en annan synvinkel (Lydias i stället för Arvids) började jag misstänka att jag inte gjort det. Söderberg skrev med ett vackert språk och det känns väldigt modernt med tanke på att boken kom ut 1912. Man känner igen sig på många olika sätt, som borde ha förändrats på hundra år och boken kommer nog inte att kännas förlegad på länge än.

Arvid Stjärnblom och Lydia Stille har en underbar sommar tillsammans i skärgården, men något händer och Lydia väntar förgäves på att han ska höra av sig under hösten när de båda är åter i Stockholm. Arvid tycker att det är för tidigt att binda sig men de fortsätter att tänka på varandra på varsitt håll. Tiden tycks aldrig stämma för att de ska kunna bli ett par på riktigt. De gifter sig och Lydia skiljer sig och blir Arvids älskarinna. Boken slutar inte lyckligt.

1 comment:

Anonymous said...

Hjalmar Söderberg är underbar! Vacker, mjukt flytande prosa. Fin bok helt enkelt.