Monday, June 09, 2008

Jag kammar mig

Utläst 080607: Jag kammar mig av Christophe Tarkos

Det här är en lustig diktsamling som jag aldrig skulle ha hittat om jag inte blivit tipsad om den. Tarkos är en fransman som föddes 1963. Han skriver ofta med lite barnsliga meningar och upprepar saker in absurdum. Ibland blir det långrandigt men oftast blir det komiskt med denna speciella stil. Här är början på en dikt som tilltalade mig och mitt för tillfället oerhört glada sinne:

Jag lever för att det är behagligt att leva. Jag vet varför jag lever. Jag lever för att det är mig ett nöje. Jag har väl sett att det är behagligt att leva, att det finns njutningar i det. Om jag är vid liv, är det för att jag tycker att det är behagligt att leva, alltså har jag bestämt mig för att leva. Jag njuter ofta av livet.

No comments: