Monday, May 12, 2008

urklippt.cirklar & fyrkanter

Utläst 080506: urklippt. cirklar & fyrkanter av Klas Mathiasson

Jag fick ett signerat exemplar av Klas och han sa att jag ska kulturkulla den så det har jag gjort. Det är inte var dag jag blir hembjuden till en författare. (Hoppsan, nu censurerar jag mig själv jättemycket...) Men fy, vad coolt att känna en poet som blivit utgiven! Jag tycker nog mest om den här boken för att jag tycker om Klas. Om det var någon annan som hade skrivit dikterna skulle jag nog bara ha tänkt att "Vadå, ska det här vara en dikt?" om många av dem. Jag tycker det är lite knasigt att plocka ut ord ur Magdalena Ribbings bok Nya etikettboken: spelregler för väluppfostrade ur sitt sammanhang så här:

utsatta
är glasen
sten i munnen

Bättre tycker jag om de dikter som är skrivna med hans egna ord som:

man går
under

och förundras
över
ett och annat
under

ja, de flesta under-
gångar är
outredda

och över-
gångar urskiljs väl
först när man gått
över?

No comments: