Monday, April 28, 2008

Too fast for love

Utläst 080427: Too fast for love av Jonas Inde och Martin Kellerman

Jag hade inte tänkt läsa den här boken för när jag läst recensioner om den har den inte lockat men min bror tyckte den var bra så jag gav den en chans. Och blev glatt överraskad. Inde är känd som en av medlemmarna i Killinggänget med Schyffert, Robert Gustafsson och Johan Rheborg i spetsen. Kellerman är känd för att teckna serien Rocky. Kändispoäng är att mamma bott granne med Indes pappa när hon var liten. Jag tycker ibland att Rocky är dryg för att det är så oerhört Stockholm att man knappt fattar vad det handlar om ifall man inte bor i samma kvarter som Kellerman på Söder. Nu gör min bror det så det är klart han tycker serien är kul. Och jag börjar också tycka det. Ett halvår innan Inde och Kellerman åkte på roadtripp i USA höll Inde på att ta livet av sig när han hoppade ut genom ett fönster på tredje våningen. Man märker att han fortfarande kämpar mot sina inre demoner, eller Apan som han kallar det. Jag skulle inte vilja åka med denne psykiskt sjuke man genom USA, men det är underhållande att läsa om resan.

Jonas Inde och Martin Kellerman har kört genom USA och dokumenterat resan. Inde har skrivit och Kellerman tecknat. Det blir en väldigt personlig skildring både av landet de far igenom och Indes kaotiska inre. Han delar frikostigt med sig av sina tankar:
En gång åkte vi bil genom Skåne tillsammans, Flickan och jag. Vi passerade ett gigantiskt sädesfält som böljade som ett grönt hav. Jag kunde se i Flickans ansikte att hon blev glad och lugn av att titta på det böljande sädesfältet. Naturen kan göra sånt med människor. Om människan är någorlunda frisk. Det var inte jag. För mig var det bara en massa grönt jobbigt gräs som geggade omkring därute.

No comments: