Thursday, February 07, 2008

PS Jag älskar dig!

Utläst 080207: PS Jag älskar dig! av Cecelia Ahern

Imponerande debut av en 22-åring. Sedan blir jag som vanligt lite störd av sådana där lyckade människor. I presentationen på bokens insida är ett kort på en jättesöt tjej. "Dotter till Irlands karismatiske premiärminister Bertie Ahern och hennes svåger är med i pojkbandet Westlife." Vad är det för något att skriva om en författare? Nå, i alla fall, presentationen fortsätter med den viktigare informationen att hon pluggat filmvetenskap men avslutat studierna för att skriva. Både rolig och sorglig bok men hon har en bit kvar till jämförelsen med Marian Keyes. Dock är det charmigt med Irland och namn som Sharon och Declan, tycker jag. Jag blev nyfiken på boken när jag såg trailern till filmen.

Holly och Gerry hade ett perfekt liv tillsammans tills han fick hjärntumör och dog. Stackars Holly har inget annat val än att fortsätta sitt liv utan honom. Hennes vänner Sharon och Denise stöttar henne så mycket de kan men hon känner sig ändå förtvivlat ensam. Men så får hon ett paket, det är tio brev från Gerry, ett för varje månad som är kvar av året efter att han dött. Breven ska öppnas i början av varje månad och innehåller uppmaningar till Holly om saker hon ska göra. I det första brevet står det att hon ska sjunga karaoke, något hon är panikslagen inför. Men hon måste ju följa Gerrys sista önskningar. Genom breven känner hon att han fortfarande finns kvar hos henne på något sätt.

No comments: