Saturday, January 05, 2008

Klimatsmart

Utläst 080104: Klimatsmart av Mikael Persson, Bodil Sjöström och Per Johnsson
Din guide till en miljövänligare vardag.En handfast bok för en bättre miljö. Full av recept och tips kring hur man kan leva lite miljövänligare och bromsa klimatförändringarna.

Det här är en viktig bok som jag fick i julklapp. Det känns bra att den enskilda människan faktiskt kan göra skillnad. Jag får bra samvete av att jag cyklar och går nästan överallt men dåligt samvete över att jag flyger. Fast det är inte ofta så jag får väl vara miljövänlig resten av tiden. Jag tror att jag de senaste åren har börjat tänka lite annorlunda. Nyligen hälsade jag på en kompis och blev helt bestört när hon använde kastruller utan lock och lät lampor stå på när hon skulle gå ut. Sambon brukar klaga på att jag tänder överallt men jag gillar när det är ljust och tycker att jag släcker när jag går ut ur ett rum. Nytt år, nya förhoppningar och löften. Kanske är det här året då jag ska jobba mera för miljön?

No comments: