Monday, October 16, 2006

En bra bok till

Vad jag läser bra böcker hela tiden! Nu har jag läst Frank McCourts Magistern. Hans första bok Ängeln på sjunde trappsteget är den bästa barndomsskildring jag läst. Det är helt obegripligt hur man kan skriva så roligt om en uppväxt i misär på Irland. Det här är tredje och sista delen av hans memoarer och handlar om hans lärarliv i New York. Det är inte helt enkelt att undervisa amerikanska ungdomar i engelska när man har irländsk dialekt. Redan första lektionen spårar ur när en kille kastar en smörgås på golvet. Kanske låter det inte som någon rolig läsning men det är det!

Om jag skriver om samma bok fyra gånger så kommer jag att minnas den länge. Se även www.sunnerbogymnasiet.se och bibliotekets boktips, www.yfronten.blogg.se - Kulturkullan och läsdagboken på www.freewebs.com/rosenylva.

No comments: