Monday, October 09, 2006

Boktips

Jag har just läst en så himla bra bok! Sara Kadefors nya Fågelbovägen 32. Innan har hon skrivit ungdomsboken Sandor slash Ida som också är en bra film. Jag var lite rädd för att läsa den här boken för jag tänkte genast på Emma Hamberg som också skrivit bra ungdomsböcker men en riktigt trist vuxenroman. När jag hör Kadefors prata på TV blir jag illa berörd av hennes språk med mycket svordomar, men den här boken är välskriven. Visst finns det fula ord men de passar in i historien.

Karin är en läkare som nästan är äckligt perfekt. Hon jobbar extra på en mottagning för illegala flyktingar och där träffar hon Katerina från Moldavien. Hon blir så gripen av hennes berättelse om hur illa hon blivit behandlad av familjen hon jobbat hos så hon tar med henne hem till sin egen familj för att tillfriskna. Sedan börjar Katerina jobba hos dem, något som egentligen är totalt främmande för Karin, som aldrig tidigare kunnat tänka sig att anlita svart städhjälp.

No comments: